Mät din träning med bra aktivitetsarmband

Håll koll på pulsen med aktivitetsarmband

Vilken träning passar bäst med ett aktivitetsarmband eller en pulsklocka?

I detta inlägg kommer vi skriva om den bästa träningen du kan utföra med ett aktivitetsarmband. Vi kommer också ta upp var du kan hitta bäst aktivitetsarmband.

  • Bästa träningen med aktivitetsmätare som pulsklocka eller aktivitetsarmband.
  • Var hittar du bäst aktivitetsarmband och produktinformation.

Först och främst, vilken träning passar bäst? Självklart beror detta på vilken träning du gillar men det beror också på vilken träning som biter bäst på dig. För det skiljer faktiskt från person till person. Ibland kan konditionsträning vara oerhört effektivt och man kan se snabba resultat av sin träning medan andra inte märker lika stor skillnad. Detta är helt enkelt beroende på hur våra kroppar är uppbyggda och vilka gener vi har. Vi kommer inte gå in lika mycket på detta utan generellt gå in på vilken träning som enklast mäts av en pulsmätare. Ska du köpa en pulsklocka eller aktivitetsarmband kan du kolla denna artikeln först. https://grodansboll.wordpress.com/2016/03/11/nar-du-ska-kopa-pulsklocka/

Det absolut enklaste att mäta med ett aktivitetsarmband är konditionsträning som vanlig löpning. När du utför vanlig löpning kan du mäta din puls på en befintlig sträcka och samtidigt jämföra pulsen med tidigare löprundor på samma sträcka. Därmed kan du se att under löppasset hade du en genomsnittlig puls på säg 130 under en specifik sträcka. Du kan också med mer avancerade funktioner gå in på specifika sektioner av sträckan.

Ett tips är att lokalisera ett antal backar som tar ett par minuter, där under dessa sektioner kan du sedan mäta din utveckling från vecka till vecka. Med tanke på att den generella pulsen är svårare att undersöka med din aktivitetsmätare så är det enklare att se resultat på en med intensiv och kort sektion. På de flesta aktivitetsarmband finns dessa mer avancerade funktioner men kanske då i ett tillhörande program.

Ett annat bra sätt att mäta pulsen med ett aktivitetsarmband är att gå ett pass på ett gym. Vanligtvis brukar passen ha liknande intensitet och du kan då se utvecklingen på din träning säg från dina höstpass till dina vårpass. Ett både roligt men också engagerande sätt att mäta din träning. Det kommer få dig mer taggad att bli bättre och bättre om du undersöker och ser framgång i din träning.

Vad är fördelarna med att mäta din puls? En viktig aspekt är att många känner att de blir mer motiverade av att mäta sin puls med ett armband. Om man då vet vad man hade för mätpunkter inför förra passet kan man enkelt hålla samma nivå inför kommande träningspass. Detta gör att du sedan successivt kan öka träningsintensiteten.
En pulsklocka gör att du kan göra detta på ett mycket effektivt sätt men också roligt och motiverande.
Det kan också vara så att man inte vill komma för nära sin maxpuls. Många vittnar om att de kan gå in i väggen när de börjar närma sig maxpulsen därmed är det viktigt att vila ordentligt mellan moment i din träning. Läs mer om puls här.

Vi kommer med tiden skriva och utveckla detta inlägg med mer information. Håll utkik!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s